Home / Uncategorized / Pass på at du får nok søvn før du skal ut på tur

 

Som vi alle vet gir søvn energi til neste dag

Når vi sover, blir mange av kroppens impulser hemmet, og dette har stor betydning for at vi får det mer komfortabelt den tiden vi har til disposisjon når vi er våkne. Dette gjelder både for voksne og barn. Alle har en biologisk døgnrytme. Dette gjør at vi får et større behov for søvn mens vi er våkne. Jo mer vi er våkne, jo større blir behovet for søvn.

Når man sover deaktiveres hjernesystemer. Det er disse som holder oss aktive i løpet av dagen. Det vil si at for eksempel stress reduseres, mens nivået av hormoner som har med kroppens oppbygging å gjøre stiger.

I løpet av tiden man sover regulerer kroppen seg selv, slik at du er klar til å starte dagen frisk og uthvilt. Tilsvarende har mange andre deler av kroppen din behov for ordentlig hvile om natten.

I gjennomsnitt skal en voksen persons søvn vare i ca syv-åtte timer. Man sover ofte for lite, men det er faktisk også mulig å sove for mye.

For lite søvn vil si mindre enn fem-seks timer om natta, og dersom du sover mer enn ni timer om natta, sover du nok for mye.

Den optimale søvnen

Det viktigste med en god nattesøvn er at du vil føle deg uthvilt og frisk når du står opp. Man kan selvfølgelig også sove i 8-9 timer uten å få nok hvile ut av søvnen.

Dette kan være fordi man kanskje sover urolig, og ikke kommer inn i den dype søvnen som er så utrolig viktig for kroppens fysiologiske hvile. Dårlig søvn kan også komme av at du ikke har den beste sengen som passer perfekt til din kropp.

Foreldres behov for at barna skal sove er ofte mye større enn barnets normale søvnbehov. Samtidig er det mange historier om barn og søvn, om hva vi foreldrene bør gjøre og hva du absolutt ikke bør gjøre for å få barna til å sove.

Dessverre er det enda ikke forsket eller eksperimentert i ting vi foreldre kan gjøre for å få barna til å falle i søvn så fort som mulig. Dersom barna dine ikke får en god nattesøvn kan de bli irritable og dermed bli en større utmattelses faktor for de voksne i huset.

Her er noen av mange grunner til hvorfor barn bør få nok søvn:

  • Barn vokser når de sover
  • Barnets kropp blir sterkere da muskulaturen vokser
  • Barnets hår vokser
  • Barnets hjerneceller stimuleres og dette gjør at barnet blir smartere og kan klare flere nye utfordringer

En god nattesøvn starter i prinsipp med en rolig kveld. Trygghet og faste rutiner er avgjørende for å få en god nattesøvn.

Lag en søvnrutine hvor familien roer seg ned og spiser middag sammen. Dette hjelper ofte bra da kroppen føler seg trygg og avslappet som er en avgjørende faktor når man skal falle i søvn.

Det skal forholdsvis mye søvnmangel til for å forårsake helseproblemer for personer. Dette vil si at det vil ikke skje noe med helsen dersom du sliter med å sovne et par ganger i uken.

Det er faktisk helt normalt å oppleve mangel på søvn i perioder hvis familien for eksempel har små barn i huset.

Kontakt lege ved lengre perioder med mangel på søvn

For at mangel på søvn skal bli et problem skal det ofte pågå i flere måneder.

Hvis dette skjer vil du merke at din dagsfunksjon blir vesentlig mer påvirket. Dette kan for eksempel være i form av kommunikasjons problemer. Dette er selvfølgelig ikke noe problem hvis det varer kun i en ukes tid.

Ved søvnproblemer over flere uker bør du oppsøke en lege. Dette kan faktisk skape helsemessige problemer.

Hvis du over lengre tid har hatt problemer med søvnen og generelt føler deg trøtt og irritabel, bør du begynne å tenke på om du skal gjøre noe med situasjonen.

Stress er en av de mest normale sykdommene å få dersom du sliter med å sove. Derfor er det så viktig at man oppsøker en lege dersom man opplever symptomer på stress og har hatt søvnproblemer over flere uker. Stress kan jo faktisk ødelegge en persons normale hverdag.

Belastninger man opplever i løpet av en dag, som for eksempel et stressende arbeidsliv eller spedbarn i huset har stor betydning for hvordan du sover. Og akkurat som at et tydelig symptom på stress er dårlig søvn, gjør dårlig søvn det også vanskeligere for deg å håndtere det dagligdagse i hverdagen. Dette blir jo en ond sirkel som kan være vanskelig å komme seg ut av.

Det er derfor en god ide å fjerne alle de unødvendige stressfaktorer så langt det lar seg gjøre, da dette vil gjøre din hverdag så mye lettere enn før.

Søvnens gang

Søvn har en regelmessig gjentakende rekkefølge, hvor forskjellige søvnfaser erstatter hverandre.

Barnets søvnsyklus er kortere enn de voksnes, og de minste barna har mye mer av søvnfasen REM-søvn, også kalt drømmesøvn, enn eldre barn og voksne.

Vi våkner alle sammen opp mange ganger i løpet av natten, og faller i søvn igjen etter bare noen få sekunder, og derfor husker vi som regel ikke engang at vi har våknet. Dette gjelder for både voksne, unge barn og de minste spedbarna.

Det er 10 forskjellige ting som spiller en stor rolle for å kunne få en ordentlig sund og god nattesøvn. De forskjellige punktene kan leses under her:

  1. Ha faste sovetider
  2. Sov i et behagelig miljø
  3. Pass på å ha riktig seng og madrass
  4. Unngå forstyrrende elementer på soverommet
  5. Kutt ut koffeininntak på kvelden
  6. Ikke gå i seng sulten
  7. Vær aktiv i løpet av dagen (ikke rett før leggetid)
  8. Ro ned tempoet før du skal gå og legge deg
  9. Dersom du ikke får sove, stå opp
  10. Bruk kun sengen på soverommet til sex og søvn
 
Diese Seite teilen